UN Special

Édito
MARIA DWEGGAH, rédactrice en chef adjointe

MARIA DWEGGAH
rédactrice en chef adjointe
Français

BRUTAL FORCES – YOU NEVER KNOW...

A friend of mine from New Jersey, with whom I had planned to go to Umbria and Abruzzo in May, sent me an e-mail message on the afternoon of 6 April 2009. Jokingly she wrote “Uh oh, they knew you were coming so they started shaking.” I had not seen the news, so I went on the web. And there it was, 6.3 had hit the city of L‘Aquila and its surrounding areas during the early morning hours. My friend apparently was unaware of the intense devastation the quake had caused or the number of lives that were lost and that would exponentially increase in the ensuing days.
I stayed up way past midnight watching debates and various interventions by public figures, seismologists, fire-fighters, civil protection personnel and medical emergency units. In the days that followed there was no shortage of finger pointing in the media among the politicians as to who was responsible and “how it was possible that indispensable norms that had been made into law were not applied and why controls were not carried out.” Some suggested the possibility that “lax enforcement of anti-seismic building codes played a role in the collapse of some buildings constructed in recent decades, including the San Salvatore hospital, which had to be evacuated.”
The brutal forces of nature – earthquakes, landslides, floods, storms, tsunamis – as well as armed conflicts, epidemics and other smaller scale events render us so vulnerable. They do no not only happen in far away lands. They can happen anywhere, anytime and very close to home.
Can we find comfort in knowing we live in safe buildings, that the hospitals will stand, that medical and emergency personnel are trained, that medical supplies, like swine influenza, are protected, that when that moment that Nature decides to strike or strike back, we will have a safe and secure place to go.

FORCES BRUTALES – ON NE SAIT JAMAIS...

Une amie du New Jersey, avec laquelle je devais partir dans les régions d’Umbria et des Abruzzes en mai, m’a envoyé un courriel l’après midi du 6 avril 2009. En me taquinant, elle a écrit « Oh oh, elles ont pris connaissance de ton voyage et elles se sont mises à trembler. » Je n’avais aucune idée de ce à quoi elle se référait, donc j’ai consulté le web. Et j’ai découvert qu’un séisme d’une magnitude de 6,3 avait frappé L’Aquila et les villages voisins.
Apparemment mon amie n’était pas au courant de la dévastation causée par la nature ainsi que le nombre des vies perdues et qui allaient augmenter dans les prochains jours. Jusqu’à une heure avancée de la nuit, j’ai regardé les débats et les interventions des personnalités publiques, des sismologues, des pompiers et du personnel de la protection civile, etc. Dans les jours qui ont suivi, les politiciens ne manquaient pas de rejeter la responsabilité sur les autres et se demandaient pourquoi les normes qui étaient devenues lois n’avaient pas été appliquées et qu’aucun contrôle n’avait été fait auparavant.
La non mise en application du code antisismique aurait ainsi joué un rôle dans l’effondrement de certains bâtiments construits dans les dernières décennies, incluant l’hôpital San Salvatore qui a du être évacué.
La nécessité d’une Organisation comme l’OMS, de son efficacité pour coordonner, standardiser les actions médicales, paraît, plus que jamais nécessaire car les forces de la nature ainsi que les maladies, comme la grippe porcine, frappent sans distinction géographique tous les habitants de notre planète.

Up